woensdag 15 februari 2012

Rapporten
Vandaag worden de rapporten uitgedeeld. Iedereen verzamelt voor het podium. Van iedere klas (vanaf klas 4) worden de beste leerlingen op het podium geroepen. Scores boven 300 worden op applaus onthaald. Deze scores volstaan om door te stromen naar de volgende klas. De arbeid van de leerlingen wordt beloond met een schriftje en een potlood.
Het leerkrachtenteam maakt van de gelegenheid gebruik de kinderen wakker te schudden. Ze worden gewaarschuwd door letterlijk te verwijzen naar het andere leven. Aan de overkant worden enkele doelloze twintigers ongewild als voorbeeld gesteld. De leerkrachten zijn streng, ‘je oogst wat je zaait’.
Het is hier de gewoonte om lichtpuntjes, hoe klein ze ook zijn, nadrukkelijk in de verf te zetten. Dubbelaars die nu betere punten halen, zijn het bewijs dat krampachtig aanmodderen absoluut geen zin heeft. Misschien een bruikbaar idee voor bij ons?

Welcome home, headteacher James!

De directeur van de school is ziek. Zijn leven heeft zelfs aan een zijden draadje gehangen. Gelukkig herstelt hij goed. Vanmorgen komt hij voor de eerste keer terug naar school. Een indrukwekkend ontvangstcomité wacht hem op. De kinderen zingen en iedereen is zichtbaar ontroerd. Katrien speecht met trillende stem. Kinderen huilen hysterisch. Even moet ik denken aan de Koreaanse televisiebeelden na het overlijden van hun leider. Al snel  voel ik me schuldig bij deze gedachte en besef ik dat deze tranen gemeend zijn. De Kenianen zijn een open en eerlijk volk. Ik moet te weten komen wat deze man zo bijzonder maakt. Ik vraag aan Jackson hoe het met hem gaat. ‘Niet goed’, zegt hij. Dit is de eerste keer dat een Keniaan dit tegen me zegt. Jackson vertelt me dat hij blij is dat de directeur terug is, maar dat hij geschrokken is dat de man zo fel verzwakt is. Hij is meer dan een leerkracht of een directeur. Bovenal is hij een goede vriend, een broer zelfs. We moeten voor hem blijven bidden. James is de motor van deze school. Hij is onmisbaar. Zelfs vanuit het ziekenhuis belde hij om de haverklap naar Katrien om ervoor te zorgen dat er niets over het hoofd zou worden gezien. Deze man verdient respect, zoveel is duidelijk. Ik kijk ernaar uit om met hem samen te werken en hem beter te leren kennen.





Vakantieregeling
Het Keniaanse schooljaar wordt ingedeeld in drie trimesters. Privéscholen (zoals de Rainbow4kids Primary School) beschikken voor de overige vakanties over ruime keuzevrijheid. Wij weten nog steeds niet wanneer het midtermbreak (vergelijkbaar met onze krokusvakantie) is. We weten zelfs niet hoe lang de vakantie duurt. ‘Dat hangt ervan af’, zeggen de leerkrachten. Waarvan het echter afhangt, is een groot mysterie. Publieke scholen hebben geen keuzevrijheid. De vakantieperiodes worden op voorhand vastgelegd door de overheid.

1 opmerking:

  1. James verzorgd en begeleid in het ziekenhuis... Nu volg ik mee vanop afstand... thx om je interesse en zin hem te leren kennen!

    BeantwoordenVerwijderen