maandag 9 april 2012

Poor – Average – Rich

Raphaël legt me uit dat er in Kenia  arme, welgestelde en rijke mensen zijn. Het grootste deel is arm. De leerkrachten van onze school zijn allemaal welgesteld. Als je uit een arm gezin komt, heb je immers geen kans om verder te studeren. In onze school zitten arme en welgestelde kinderen. Ik vraag me af of het wel zinvol is om arme kinderen te sponsoren. Na de lagere school kunnen ze immers niet verder studeren. Raphaël denkt dat de slimste kinderen wel nog gesponsord worden. Ik weet zelf niet hoe dat juist in elkaar zit. Het gesprek verloopt vlot en Raphaël vertrouwt me ondertussen. Ik trek mijn stoute schoenen aan en vraag hem of de leerkrachten tevreden waren over het afscheidsfeestje. Ik ben er zeker van dat ze teleurgesteld zijn maar ik wil weten hoe dat komt. Je mag toch verwachten dat een etentje met drank volstaat? Raphaël vertelt me dat er ooit een groep vrijwilligers geweest is die iedere leerkracht een enveloppe met duizend Ksh heeft gegeven. Mijn broek zakt bijna af! Dat houd je toch niet voor mogelijk? Ik maak meteen duidelijk dat ze van mij zoiets niet moeten verwachten. Ik maak van de gelegenheid gebruik om Raphaël uit te leggen dat mijn sponsorgeld geen privégeld is en dat het niet zinvol is om het geld aan de leerkrachten te geven. Ik wil met mijn geld poorten openen voor de kinderen. Het geld moet later geld opbrengen. Het is niet bedoeld als een extraatje om de kinderen even te verwennen. Het kost me moeite om dat duidelijk uit te leggen. Ook verhelder ik dat ik onze uitstapjes wel met privégeld bekostig en dat ik die grens heel goed bewaak. Dat is ook de reden waarom we niet met alle leerkrachten uitgaan. Zo’n uitstap wordt immers met privégeld betaald en ik begrijp dat niet alle vrijwilligers hun geld daaraan willen of kunnen besteden. Na een tijdje dringt het tot Raphaël door dat vrijwilligers niet per definitie rijk zijn. Hij begrijpt nu ook dat de enveloppe met geld een fout signaal is. Ik snap trouwens nog altijd niet wat die vrijwilligers bezield heeft. Ik vind dat ze het systeem genaaid hebben voor iedereen die na hen komt. ijHij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten