Controleposten van de Keniaanse politie
Het Keniaanse verkeer kenmerkt zich door een totaal gebrek aan regels en verkeersborden. Tijdens de rit naar Tsavo East zie ik voor de eerste keer een controlepost van de politie. Een spannend moment, maar intussen ben ik de routinecontroles reeds gewoon.
Een controlepost van de Keniaanse politie is te herkennen aan een zware ketting met scherpe nagels die over de weg is gespannen. Er wordt slechts een smalle doorgang in het midden opengelaten. Soms wordt er een gevarendriehoek geplaatst, maar een andere keer is het een verkeersbord met de tekst ‘Accident Ahead’. Als de agenten willen dat je stopt, wijzen ze je aan en dirigeren ze je naar de berm. De politie is bijzonder vriendelijk tegen buitenlanders. Ze laten hen meestal gewoon doorrijden. Als buitenlanders een verkeersovertreding begaan, komen ze er vaak vanaf met een bedankje voor het goede advies, een beleefde verontschuldiging en de belofte om de overtreding niet nog eens te zullen begaan. In het ergste geval betalen ze een kleine steekpenning. Stijn vertelt me de andere kant van het verhaal. Zijn taxichauffeur begaat een ‘ernstige’ overtreding en dat wordt hem in niet mis te verstane woorden uiteengezet. De boete van 5000 Keniaanse shilling is naar Keniaanse normen bijzonder streng. De meeste automobilisten hebben een klein ‘spaarpotje’ in hun auto liggen. Dat gebruiken ze om de politie om te kopen. Als de politie werk wil maken van een overtreding moet de overtreder zich aanmelden bij een politiebureau of voor de rechter verschijnen.
De Keniaanse politieagenten ‘leven’ van de controles. Afpersing is een logisch gevolg van onderbetaling en onderbemanning. Ik hoor ook dat de meeste korpsen geen geld krijgen voor benzine. Wie assistentie van de politie wil hebben, moet niet vreemd opkijken als de agenten om benzine voor de politieauto vragen.
Een controlepost van de Keniaanse politie is te herkennen aan een zware ketting met scherpe nagels die over de weg is gespannen. Er wordt slechts een smalle doorgang in het midden opengelaten. Soms wordt er een gevarendriehoek geplaatst, maar een andere keer is het een verkeersbord met de tekst ‘Accident Ahead’. Als de agenten willen dat je stopt, wijzen ze je aan en dirigeren ze je naar de berm. De politie is bijzonder vriendelijk tegen buitenlanders. Ze laten hen meestal gewoon doorrijden. Als buitenlanders een verkeersovertreding begaan, komen ze er vaak vanaf met een bedankje voor het goede advies, een beleefde verontschuldiging en de belofte om de overtreding niet nog eens te zullen begaan. In het ergste geval betalen ze een kleine steekpenning. Stijn vertelt me de andere kant van het verhaal. Zijn taxichauffeur begaat een ‘ernstige’ overtreding en dat wordt hem in niet mis te verstane woorden uiteengezet. De boete van 5000 Keniaanse shilling is naar Keniaanse normen bijzonder streng. De meeste automobilisten hebben een klein ‘spaarpotje’ in hun auto liggen. Dat gebruiken ze om de politie om te kopen. Als de politie werk wil maken van een overtreding moet de overtreder zich aanmelden bij een politiebureau of voor de rechter verschijnen.
De Keniaanse politieagenten ‘leven’ van de controles. Afpersing is een logisch gevolg van onderbetaling en onderbemanning. Ik hoor ook dat de meeste korpsen geen geld krijgen voor benzine. Wie assistentie van de politie wil hebben, moet niet vreemd opkijken als de agenten om benzine voor de politieauto vragen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten