donderdag 1 maart 2012

Begrafenis


Ik ben net een pint gaan drinken met Jackson. Hij moet dit weekend naar de begrafenis van zijn nonkel. Het valt me op dat hij er bijzonder luchtig over praat. Katrien vertelt me dat Kenianen anders tegen de dood aankijken dan westerlingen. 'It's ment to be.', zeggen ze. Jackson vertelt me dat het lichaam van de overledene bewaard wordt in een het slib van een rivier. Het slib zorgt ervoor dat het lichaam twee tot drie dagen vers blijft. De doden worden thuis begraven tijdens een ceremonie die door de pastoor geleid wordt . Stiekem hoopte ik dat Jackson me zou uitnodigen maar dat was helaas niet het geval. Ik durf mezelf niet uitnodigen. Zondag ga ik naar de kerk van pastoor Fred. Na de viering gaan we iets drinken. Ik hoop dat hij me dan zal inwijden in de Keniaanse gewoonten en rituelen. 


Enkele weetjes:

  • De moslims moeten de doden op de dag van het overlijden begraven. Ook zij begraven de doden thuis. 
  • Crematies zijn ongekend in Kenia. 
  • In grote steden zijn er wel kerkhoven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten