maandag 19 maart 2012

The neemtree

Meneer Raphaël trekt met zijn kinderen naar buiten tijdens de les wetenschappen. Ze onderzoeken planten en bomen. Ik juich dit initiatief toe en dat zet de leerkracht aan om zijn kennis tentoon te spreiden. De boom voor de school is een ‘neemtree’. In het Kiswwahili spreekt men van de ‘mwarubaini’. Dit betekent letterlijk ‘veertig’, een verwijzing naar het feit dat die boom stoffen bevat om veertig ziektes te genezen.
Mr. Raphaël neemt me steeds meer in vertrouwen. Hij vertelt me dat hij problemen heeft in zijn klas. Hij is nog heel jong en de kinderen zien hem als een ‘brother’ in plaats van een leerkracht. Ik zeg hem dat hij de afstand zo groot mogelijk moet houden en een goed gesprek moet voeren met de leiders van de klas. Indien dat niet helpt, moet hij hulp inroepen van het team. Hij vraagt me ook hoe hij een les grammatica moet aanpakken. De kinderen willen het maar niet snappen en hij is ten einde raad. Morgen geef ik een ‘typeles’ in zijn klas. Ik heb de les tot in de puntjes uitgewerkt en hoop nu maar dat mijn methodes zullen aanslaan. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten