zondag 25 maart 2012

Vervanging in klas 7

Mister Raphaël vertrekt vandaag (vrijdag) al naar Shanzu om zich voor te bereiden op te proclamatie. Hij maakt gebruik van de nieuwe poster om zijn vertrek aan te kondigen. Ik ben er als de kippen bij om zijn lessen over te nemen. Ik wacht al langer op een kans om in de hogere klassen les te geven. Vandaag geef ik Wetenschappen in klas 5 (ik trek naar het bos om er planten, vruchten en bladeren te zoeken voor mijn herbarium) en Social Studies in klas 7. Dat laatste is natuurlijk zo goed als onmogelijk omdat ik het sociale leven en de geschiedenis van de Keniaanse stammen onvoldoende ken. Daarom maak ik van de gelegenheid gebruik om de klas een grondige poetsbeurt te geven. Ik zet de leerlingen aan het werk en ben een strenge baas. Ik beslis om deze klas als voorbeeld te stellen voor de andere klassen. De afspraak is immers dat de nieuwe boeken pas in de kasten belanden als alles kraaknet is. Het wordt me eens te meer duidelijk dat de Kenianen het niet al te nauw nemen met orde en netheid. Eén uur wordt al gauw twee uur, maar het resultaat mag wel gezien worden! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten