dinsdag 20 maart 2012

Engels in het vijfde leerjaar

Hoogst uitzonderlijk geef ik vandaag een les Engels in het vijfde leerjaar. Mister Raphaël zit met de handen in het haar en vraagt me om hulp. Het betreft het gebruik van het afkappingsteken. Ik houd het bewust simpel en vertrek vanuit enkele voorbeeldzinnen. ‘She is holding the teacher’s hand.’ en ‘She is holdings the teachers’ hands.’ Dan laat ik de kinderen de algemene regel afleiden: bij enkelvouden schrijf je het afkappingsteken voor de ‘s’ en bij meervouden na de ‘s’. Daarna toetsen we de regel aan nieuwe voorbeelden die de leerlingen zelf verzinnen. Op het einde van de les volgen enkele uitzonderingen (vb. children). De werkwijze lijkt aan te slaan en mister Raphaël is tevreden. Hij zegt dat hij voortaan ook zal vertrekken vanuit voorbeelden en pas daarna de regel zal afleiden. Het halfuurtje extra lesgeven heeft me eigenlijk geen extra moeite gekost en toch denk ik dat ik er weer iets mee bereikt heb. Ik merk hier steeds vaker dat het de kleine dingen zijn die het meest gewaardeerd worden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten