dinsdag 6 maart 2012


Ukunda Youth Polytechnic

In het kader van de zaak Leezron Mwadjowi (lees ‘Op leercontract in Kenia?’) bezoek ik de technische school van Ukunda. Ik kom onaangekondigd en hoop dat ik een rondleiding krijg en dat ik mijn probleem kan voorleggen.
Ik word hartelijk onthaald door de verantwoordelijke van de afdeling timmerwerk. Hij toont me ieder hoekje van de school. Een eerste indruk? Wauw!

Aangeboden cursussen
-          Timmerwerk en schrijnwerk
-          Metselwerk en bouwen
-          Snit en naad
-          Lassen en metaalbewerking
-          Automechanica en elektriciteit
-          Elektrische bedradingen
-          Uitblutsen en spuiten
-          Computer
o   ICT
o   Computer onderhoud en netwerken
o   Computer graphics
o   Typeles
o   Opfrissen van computerkennis









Een voltijdse opleiding duurt twee jaar. Daarna moeten de leerlingen de stiel onder de knie hebben. Ze volgen les van maandag tot vrijdag (van 08:00u tot 16:00u). De school beschikt over een internaat.

Wat valt me op?
-          De school is bijzonder goed uitgerust. Dit is een bedrijf. Alle producten worden verkocht. Scholen en particulieren kunnen bestellingen plaatsen. Het geld wordt gebruikt om de school te runnen (vb. nieuw materiaal aankopen).
-          De leerkrachten zijn vakmannen. Ze zijn fier op hun stiel. Dat merk ik aan het feit dat iedere leerkracht me uitgebreid zijn atelier en werk toont. De leerkrachten zijn ook bijzonder kritisch voor de leerlingen. Het moet perfect zijn, zo niet wordt het afgebroken. Ik denk dat het een voordeel is dat alle producten op de markt belanden. De lat blijft steeds hoog liggen.
-          De opleiding is natuurlijk duurder dan onze school. Dat komt omdat wij de kosten extreem laag houden en omdat de technische opleiding veel machines en materiaal vereist.

Kostenplaatje
Een heikel punt
Ik weet maar al te goed dat een leerling pas na het achtste leerjaar (lager onderwijs) toegelaten wordt. Mwadjowi zit nog maar in het vierde. Toch probeer ik uit te vissen wat de mogelijkheden zijn. Ik denk dat ik het ego van de leerkrachten gestreeld heb door mijn interesse en bewondering. Ze vragen me de jongen eens mee te nemen naar de school en als hij sterk en groot genoeg is, mag hij meteen aan de opleiding beginnen. En laat Mwadjowi nu net een beer van een kerel zijn… 

Een surplus
In de school ontmoet ik Joanna Maiden. Ze is een Britse met Vlaamse roots. Drie jaar geleden is ze definitief naar Kenia verhuist en nu geeft ze naailes op de technische school. Ik leg haar mijn geval uit en vraag haar advies. Ze is enthousiast en belooft me meteen dat, als de jongen hier naar school zou komen, ze er alles aan zal doen om hem de beste opleiding te geven.

Enkele bedenkingen
-          De opleiding is naar Keniaanse normen duur (ongeveer 400 euro). Voor eten moet hij bovendien zelf zorgen. Wat moet er gebeuren met het huidige sponsorprogramma van Mwadjowi? Het is uitgesloten dat de ouders de kosten van de opleiding op zich nemen.
-          Deze zaak kan volgens mij geen alleenstaand geval zijn. Is het dan wel verantwoord om deze jongen wel, en anderen niet, te helpen?
-          Al onze kinderen hebben momenteel een sponsor. De kosten komen neer op ongeveer 80 euro per jaar. De technische opleiding duurt twee jaar en kost dus ongeveer even veel. Met deze opleiding is de jongen bovendien echt iets.
-          Na zijn opleiding heeft Mwadjowi materiaal nodig. Ik denk dat ik wel een paar mensen ken die me kunnen helpen. Het grootste probleem is het materiaal in Kenia krijgen.
-          Er is ook een mogelijkheid om deeltijdse opleiding te volgen. Deze opleiding duurt vier jaar. Zijn er mogelijkheden om samen te werken met ons project?
Ik heb over de meeste bedenkingen al een eerste mening. Ik wil die echter nog even voor mezelf houden en horen wat de andere betrokken partijen denken.

What’s next?
Een meeting met James en Katrien.
Daarna eventueel:
-          een gesprek met Mwadjowi en zijn ouders;
-          een bezoek aan de school;
-          afspraken maken over de sponsoring.

Ik ben omwille van uiteenlopende redenen geïnteresseerd in deze zaak. Ik denk dat de omstandigheden gunstig zijn om iets voor Mwadjowi te doen. Het is nu even afwachten. Ik houd jullie op de hoogte! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten