donderdag 15 maart 2012

Wasini Island

Dit 5 km² grote eiland is van Shimoni gescheiden door een smalle engte. Het is genoemd naar de Chinezen – die in het Swahili wa-cini heten – die er aanlegden om porselein te ruilen voor mangrovepalen en andere lokale producten. Aan de met baobabs begroeide landzijde ligt het voornaamste dorp, omgeven door oude muren en graven, waaronder een pilaargraf, ingelegd met Mingporselein.
Om half acht ’s morgens staat het busje van het reisbureau voor de deur. Onderweg halen we nog enkele reisgezellen op. Er is ook een Keniaans koppel uit Nairobi bij. Zij zijn op huwelijksreis. In een sjiek vijfsterrenhotel wordt de onderkant van ons voertuig gecontroleerd met een spiegel. Het doet Greet denken aan lang vervlogen tijden. We stoppen aan een wisselkantoor om de Keniaanse shillings te ruilen voor Amerikaanse dollars. De vindingrijkheid en de moeite van een bedelaar verrast me. Hij duwt me een ‘officieel sponsordocument’ onder de neus en begint dan aan zijn klaagzang. Ik maak van mijn hart een steen en geef hem niets. Dat klinkt hard maar je kan hier echt niet anders.
Bij de aankomst in Shimoni probeert men ons snoep en schoolspullen voor de kinderen op het eiland aan te smeren. Het voelt verkeerd aan en ik haast me naar de boot. Tijdens de oversteek naar Wasini Island spotten we twee soorten dolfijnen. Charlotte ziet zelfs een zeeschildpad! De kleurrijke onderwaterwereld is indrukwekkend. ’s Middags eten Greet en de ouders van Charolotte de spectaculaire kokoskrab, het grootste landschaaldier ter wereld. Namiddag bezoeken we één van de twee dorpen op het eiland. Absoluut geen fijne afsluiter van deze excursie. Katrien heeft ons gewaarschuwd voor het schuldgevoel dat men je hier probeert op te zadel. De bevolking is de toeloop van toeristen gewoon en speelt daar noodgedwongen op in. Ik voel me een ramptoerist in een sadistisch openluchtmuseum. De belangrijkste attractie van Wasini is een plankier door de Coral Garden, een grimmig landschap van koraalrotsen, zandvlakten en mangroven, waar slijkspringers en heremietkreeften voorbijsnellen. De onbehaaglijke sfeer leidt ons echter zonder omwegen naar onze boot. 

Voor meer foto's, klik op Meer lezen.

























Geen opmerkingen:

Een reactie posten